maandag 15 maart 2010

15 maart Tabriz

Vanochtend zeer vroeg, ongeveer half acht vertrokken uit Dogubayazit. Na 40 km aan de grens met Iran, hulp gehad van zogenaamde runner die tegen vergoeding je wat sneller door de grens helpen. Eerst een runner voor het turkse gedeelte en daarna een runner voor het Iranesche gedeelte. Na 2 uur heen en weer, onder andere temperatuur meten of je geen koorts had tot en met ongeveer 8 mensen die het paspoort moeten hebben om een stempel te zetten of om de ander die een stempel gezet heeft te controleren. Toen we alleen nog de carnet afgestempeld moesten hebben bleek opeens de massa aan de thee te zijn. Het was etenstijd, de klok gaat hier 1,5 uur vooruit. Hebben de runner betaald door de helft van het bedrag eraf te halen. Hij vroeg voor een beetje wijzen 10 dollar. Daarna Iran binnen en in nog geen half uur van de hoogvlakte afgedaald en gelijk 30 graden met een zeer stormachtige wind. Gelukkig waren we voor donker in Tabriz, een stad met 1,6 miljoen mensen die met 4 auto,s over 2 banen scheuren en daarbij van links naar rechts snijden. We leerden het snel en zijn in ongeveer een uur bij het hottel beland. Bij dit gejakker is Napels niets, Iran heeft 20.000 doden in het verkeer per jaar. Op de snelweg 4 banen gaan de vele vrachtwagen plots en zonder richting aan te geven naar rechts en op de 2baans kom je ineens tegenover twee vrachtwagen te rijden die elkaar aan het inhalen zijn maar dit schijnt de eerste rit in Pakistan nog erger te zijn.
Moet zeggen dat met de motor er veel beter op te anticiperen valt dan met een auto, ik heb me althans niet benauwd gemaakt.
Morgen nog weer vroeger op, gaan bijna 700 km naar Hamadan afleggen.
Heb geen foto's gemaakt. De wegen zijn hier van super geweldig asfalt en de benzine kost hier 80.000 rial, bij 27 eurocent per liter!! dat is niets, bij het geld wisselen aan de grens had iedereen zoiets van waar laat ik al die flappen.

De laptop doet het hier niet, heb dit op een computer met cyrillisch toetsenbord getikt, niets slecht naar mijn bescheiden mening, tot morgen.

3 opmerkingen:

  1. De runner een beetje duur en de benzine een beetje goedkoop.Bij de grenscontroles alles wat stroefjes, maar het asfalt lekker glad.
    Altijd foto's en vandaag niet. Maar morgen wel weer.
    Doeg, Jan.
    Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. LIEVE JAN, IK ZIT MET ELLY EN CORRIE BIJ DE COMPUTER. IK HEB LEUKE DINGEN VAN JE REIS GEZIEN, MAAR IK KAN HET NATUURLIJK NIET DAGELIJKS BEKIJKEN. MAAR IK DENK TOCH WEL ELKE DAG AAN JOU; GENIET VAN JE REIS EN KOM GEZOND WEER TERUG MET ALLEMAAL MOOIE VERHALEN. GROETEN VAN MOE

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Jan,
    Ik heb dezelfde reis samen met Marcel met de motor van NL naar Nepal eind 2008 gedaan en geniet nu weer van jullie verhalen. Laat ze maar komen de fotos en teksten.
    Heel veel plezier!
    Joop van der Heijden
    www.GoingEast.nl

    BeantwoordenVerwijderen