dinsdag 30 maart 2010
29 maart 2010 Sukkur
Om 8 uur onder escorte uit Quetta vertrokken. Eerst door een bergachtig gebied met extreem grote droge rivierbeddingen. De regenval zal dus zelden en extreem zijn als je de hoge uitgesleten rivierbeddingen ziet. Vervolgens door een woestijn achtig gebied met veel droogte en zo af en toe goed geirrigeerde akker met graan en rijst. Met dank aan Sjef zal er zeker een bloemske bloeien deze zomer. Het was verschrikkelijk. In de volle zon veel verkeer op de weg vrachtwagens die inhalen op een tweebaansweg. Deze vrachtwagens rijden niet harder dan 30 tot 40 km per uur maar ze zijn twee keer zo hoog en twee keer zo breed opgeladen met een tonnage van 60 tot 70 ton volgens een expert in vrachtvervoer, Theo namelijk. Als 2 van die kolossen inhalen moet je in de berm of remmen en wachten tot ze voorbij zijn.
Van wege de temperatuur op de vlakte van 43 !! graden en de escorte die pesterig langzaam reed zijn we er van tussen gescheurd, we hadden verschillende keren gevraagd harder te rijden maar ze vertikten om meer snelheid te maken. Kwamen om half 5 bij het hotel, koude douche en verhaaltje schrijven met een koel colaatje. Alle kleren gewassen en motorpak over het balkon, de helm lekte van binnen uit zo erg heb ik gezweet. Volgens mij ben ik al 5 kilo afgevallen.
Het is een gekkenhuis zeker in de bewoonde gebieden.
Er rijden op de weg:
Muilezels met 2 wielige karren 5 km per uur. Fietsers met 10 km per uur. Bussen in dezelfde opsmuk als de vrachtwagens die toeters hebben en bij elke situatie in het verkeer of bij de bushalte te keer gaan dat horen en zien vergaat. Ik zal Sander zo'n ding kopen als ik er een tegenkom. Verder op de bussen veelkleurige stickers, windmolentjes, kettinkjes die altijd rinkelen, spiegels of rijen cd's die flikkeren in de zon, en 2 verdiepingen dwz. boven op de bus op het dak zo'n 20 passagiers. Veel riksja's van die brommer taxi's, als het karretje van Reinders maar dan ontzettend versierd maar vooral twee luidsprekers voorop waar ontzettend knetterende muziek uitkomt. In de berm sukkelen dromedarissen die 6 keer hun omvang een stro op hun rug dragen. In de droge rivierbeddingen zijn de boeren hun graan al aan het oogsten en dorsten. Op de rijstvelden zie je kraanvogels pikken. Deze vliegen over de weg met 50 km/u. Niet vergeten de tractoren met kipwagens erachter die stenen en veel van die steenvergruzers vervoeren. Op nieuw was de weg weer opgebroken voor 50 km lang. Deze tractoren, allemaal Massy Fergusons, zijn net zo versierd als de vrachtwagens en hebben ook twee blerende luidsprekers voorop. In dan schreeuwt iedereen ook nog.
De geuren:
Veel stinkende vrachtenwagens met vette walm van slechte diesel met stookolie, stilstand water reukt naar dode vis en uitwerpselen van de buffels die erin lopen. Dan brandt hier alles wat ze kwijt willen vooral als het gedrenkt is in olie. De kleine garages waar ze tractors, auto's en riksja's repareren stinken naar lasapparaten en wat nog meer. Als ik bij de werktuigbouwvereniging kom, is het hierbij vergeleken een operatiekamer in een ziekenhuis. Overal heb je de indruk dat er een dode buffel ligt te rotten. Maar de vele geuren van de vele kruiden die ze hier gebruiken ruik je overal en dat vergoedt natuurlijk wel veel aan dit aspect. En natuurlijk ik was het haast vergeten de niet te beschrijven geur van stof.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten